Online donorportaal: veelgestelde vragen

Via het online donorportaal kan je een afspraak maken voor je bloed, plasma- of bloedplaatjesdonatie. Vooraf een afspraak maken is verplicht, of je nu komt doneren in onze donorcentra of op de mobiele bloedinzamelingen. Via het donorportaal krijg je ook zicht op de niet medische informatie die wij over jou bewaren. Je vindt er bijvoorbeeld terug wanneer je de laatste keer doneerde en of je al terug in aanmerking komt voor een donatie.

1. Aanmelden in het donorportaal

1. Hoe meld ik me voor de eerste keer aan in het donorportaal?

  • Heb je nog geen profiel in het donorportaal? Meld je aan door in het beginscherm op ‘Start hier’ te klikken.
  • Maak eenmalig een gebruikersprofiel aan. Bij stap 1 vul je je gegevens aan en klik je vervolgens op ‘Doorgaan’. Vergeet hierbij zeker niet je donorID/ donornummer in te vullen. Dit nummer kan je terugvinden op je postdonatie donorkaart of onderaan je uitnodigingsmail of nieuwsbrief.

  • Bij stap 2 controleer je of de informatie correct is en klik je op ‘Bevestigen’.
  • Zodra je ingelogd bent met je donorID/donornummer, vind je deze persoonlijke informatie terug op de startpagina van het donorportaal:

    • Je bloedgroep

    • De datum van je laatste donatie

    • De datum vanaf wanneer je terug mag doneren

    • Je geplande afspra(a)k(en)

    • Bloedinzamelingen voor jouw donorgroep

2. Telkens ik probeer aan te melden, loop ik vast op een foutmelding. Wat kan ik doen?

De meest voorkomende foutmelding(en) kunnen verschillende oorzaken hebben.

Werk je met de browser Safari? Dan heeft je foutmelding vaak met streng ingestelde privacyregels te maken. Je kan in dit geval twee acties ondernemen: je privacy-instellingen minder streng opstellen (sterk afgeraden) of het donorportaal raadplegen in de browser Firefox (aangeraden).

Meld jij je op bepaalde sites aan met je eID (elektronische identiteitskaart)? Het kan zijn dat deze instellingen worden onthouden en je de vraag krijgt om aan te melden via eID. Om je aan te melden op het donorportaal heb je geen eID nodig. Klik de melding dus weg en ga verder met aanmelden op het donorportaal.

3. De combinatie van mijn e-mailadres en geboortedatum is foutief. Nochtans zijn mijn gegevens juist.

Gekend zijn als donor bij Rode Kruis-Vlaanderen wil niet zeggen dat we je al kennen als portaalgebruiker. Als je voor een eerste keer ons donorportaal bezoekt, dan moet je eerst een profiel aanmaken via de knop ‘Nieuwe gebruiker?  Start hier’.  Bij een volgend bezoek kan je je meteen aanmelden met je gegevens en wachtwoord.

4. Moet ik mijn donorID invullen als ik mijn profiel aanmaak op het donorportaal?

Ja, we raden je aan dit te doen. Je kan zonder donorID ook een profiel aanmaken maar dan kunnen we jouw portaalprofiel niet linken aan je donorfiche in onze databank. Je zal dan ook geen gegevens zoals je eerdere donaties en je bloedgroep kunnen consulteren. Een afspraak kan je wel maken maar deze wordt dan ook niet gelinkt aan je donorprofiel.

5. Waar kan ik mijn donorID vinden?

Je krijgt het onderaan elke nieuwsbrief , uitnodiging voor je bloedinzameling per mail en op de postdonatie donorkaart. Je kan het ook opnieuw aanvragen via donorportaal@rodekruis.be.

2. Jouw gegevens in het donorportaal

1. Welke info vind ik terug in het donorportaal?

  • Bij ‘Mijn profiel’ kan je je profiel bekijken en eventueel foute gegevens aanpassen.  Opgelet: GSM nummers worden niet weergegeven, enkel de vaste nummers.
  • Onder ‘Mijn donaties’ worden je donaties uit het verleden weergegeven.
  • Bij ‘Mijn afspraken’ krijg je een overzicht van de afspraken in de toekomst te zien.  Je kan hier een nieuwe afspraak maken of een gemaakte afspraak annuleren of verzetten.
  • Door op ‘Afmelden’ te klikken log je uit en kom je terug op de anonieme homepagina van het donorportaal terecht.

2. Onder mijn donaties vind ik een overzicht terug met mijn opkomsten. Het totaal aantal donaties waarvoor ik gehuldigd werd, komt hiermee niet overeen.

Voor een huldiging komen enkel de effectieve donaties in aanmerking. Kwam je een keertje langs maar mocht je toen niet doneren? Dan telt deze opkomst niet mee in je huldigingsaantal van effectieve donaties maar wel in je aantal opkomsten dat weergegeven wordt op het donorportaal.

3. Afspraken maken

1. Hoe maak ik een afspraak in het donorportaal?

  • Meld je aan in het donorportaal.

    • Heb je nog geen profiel? Maak er dan eerst een aan volgens deze instructies.

    • Heb je al een profiel? Klik dan op ‘Aanmelden'.

  • Geef vervolgens op de startpagina de postcode of gemeente in waar je wenst te gaan doneren, kies jouw donatie (bloed of plasma) en klik op ‘Zoeken’.

  • Als je wil kan je onder ‘geavanceerde zoekopties’ je  zoekactie nog verfijnen op basis van bv. datum, afstand … Klik vervolgens op ‘Zoeken’.
  • Aan de rechterkant verschijnt een overzicht van inzamelingen die voldoen aan jouw zoekcriteria. Selecteer de inzameling van jouw keuze door op het bolletje te klikken.
  • Voor een donatie in een donorcentrum: selecteer de gewenste dag.

  • Selecteer vervolgens het gewenste tijdstip.

  • Klik vervolgens op ‘Bevestigen’.


    BELANGRIJK: Vink bevestigings- en/of herinneringsmail aan indien gewenst.
    Het veld ‘Opmerkingen’ is niet bedoeld voor medische vragen en/of het inboeken vanmeerdere donoren.
    Heb je een medische vraag? Mail dan naar medischsecretariaat.mechelen@rodekruis.be of medischsecretariaat.gent@rodekruis.be.
    Eén afspraak geldt voor één donor.

2. Kan ik een afspraak maken om bloed te geven op een bloedinzameling in mijn buurt?

Jawel, zowel voor onze donorcentra als de mobiele bloedinzamelingen is het zelfs verplicht om een afspraak te maken voor donatie van bloed en plasma. 

Voor bloedplaatjes kan je enkel telefonisch of in het donorcentrum een afspraak maken omdat niet iedereen in aanmerking komt voor donatie van bloedplaatjes en de nood aan donaties sterk wordt bepaald door de voorraad op dat moment.

3. Waarom kan ik via het donorportaal geen afspraak maken om bloedplaatjes te geven?

Voor bloedplaatjes kan je enkel telefonisch of in het donorcentrum een afspraak maken omdat niet iedereen in aanmerking komt voor donatie van bloedplaatjes en de nood aan donaties sterk wordt bepaald door de voorraad op dat moment.

4. Twijfel je of je nu al opnieuw mag doneren?

Op de homepagina van het donorportaal vind je onder de rubriek Jouw informatie de vermelding “Je mag terug doneren vanaf” Staat hier de datum van vandaag? Dan kan je, op basis van de informatie die wij momenteel van jou hebben, vanaf vandaag in aanmerking komen voor een donatie. Uiteraard kan het zijn dat er intussen een andere reden is, die ons nog onbekend is, waarom je toch niet zou mogen geven.

Doe voor alle zekerheid nog even de donorzelftest voor je een afspraak maakt of langs komt.

5. Ik wil een afspraak inboeken maar volgens het systeem mag ik niet doneren. Nochtans is mijn laatste bloeddonatie al langer dan 2 maanden geleden. Hoe kan dit?

Consulteer even bij "Mijn afspraken" of er niet reeds een afspraak is geboekt in de toekomst. Het systeem houdt immers rekening met je donaties maar ook met je afspraken in de toekomst. Is dit niet het geval? Kijk dan even naar de datum waarop je terug mag geven op de homepagina. Is deze de dag van vandaag, dan zou je een nieuwe afspraak moeten kunnen inboeken. Is dit een datum in de toekomst: dan kan je voor deze datum niet opnieuw doneren.  Heb je toch nog vragen hierbij? Stuur dan een mailtje naar donoradministratie@rodekruis.be

6. Ik zie slechts een deel van de openingsuren van mijn donorcentrum, klopt dit?

Het donorportaal is niet ontwikkeld om te kunnen raadplegen vanaf een mobiele drager (smartphone, tablet).  Hierdoor kan het zijn dat je een beperkt deel van de openingsuren van je donorcentrum te zien krijgt. Je kan het donorportaal best raadplegen vanop een vast toestel.

7. Bloedinzamelingen voor jouw donorgroep: mag ik niet kiezen waar ik ga doneren?

Op de homepagina onder jouw informatie staat de locatie vermeld waarvoor wij je steeds uitnodigen. Uiteraard staat het je vrij om daar te doneren waar het je nu best past. Stuur een mailtje naar donoradministratie@rodekruis.be met vermelding van die locatie waar je naar uitgenodigd wil worden in de toekomst, dan passen wij je donorgroep aan.

4. Weergave donorportaal

1. Het donorportaal is maar voor een deel vertaald in het Nederlands. Is dit normaal?

Nee, in Safari en Internet Explorer zou het donorportaal perfect in het Nederlands moeten worden weergegeven.

Werk je echter in Firefox, dan is het belangrijk dat je taalinstelling in Firefox op Nederlands-Belgisch staat:

  • Klik rechtsboven aan op instellingen
  • Vervolgens op inhoud
  • Kies Talen
  • Kiezen
  • Kies vervolgens de taal NL BELGISCH (niet NL Nederland) en klik op OK.Indien deze taal niet standaard is ingesteld, kan je ze steeds zelf toevoegen.

 

Als dit het geval is, zou je het donorportaal in het Nederlands moeten kunnen zien.